Városunk Dombóvár

Az Európai Unió által támogatott önkormányzati programok

Dombóvár Város Önkormányzatának szervezete

A képviselő-testület az önkormányzati feladat- és hatáskörök címzettje, a helyi önkormányzat legfőbb döntéshozó szerve.


A képviselő-testület elnöke a polgármester, aki képviseli azt.


Dombóvár Város Önkormányzata Képviselő-testületének működését a tagjai közül – a polgármester helyettesítésére, munkájának segítésére – megválasztott alpolgármester és egy civil tanácsnok segíti.


A dombóvári képviselő-testület a döntéseinek előkészítésére, a döntések végrehajtásának szervezésére, ellenőrzésére, valamint az átruházott hatáskörben való döntéshozatalra két állandó bizottságot hozott létre, a Humán Bizottságot, valamint a Pénzügyi és Gazdasági Bizottságot.


A képviselő-testület együttműködik a lakosság önszerveződő közösségeivel, a Dombóvár városban működő civil szervezetekkel és sportszervezetekkel. Az együttműködés keretében
a) a Dombóvár városban működő, de sporttevékenységet nem végző civil szervezetek részvételével Dombóvári Civil Szövetség,
b) a Dombóvár városban működő sportszervezetek részvételével Dombóvári Sportszövetség működik.

Dombóvár Város Önkormányzata Képviselő-testületének szervezeti és működési szabályzatáról szóló 8/2025. (III. 28.)  önkormányzati rendelet tartalmazza Dombóvár Város Önkormányzatának szervezetével kapcsolatos rendelkezéseket. A 8/2025. (III. 28.) önkormányzati rendelet elérhető a Képviselő-testületi döntések/Önkormányzati rendeletek menüpontban.

A polgármester feladatköre

Dombóvár Város Polgármestere a megbízatását a választásának megfelelően főállásban látja el. A polgármester részletes feladat- és hatásköreit a jogszabályok és a képviselő-testület döntései határozzák meg. A polgármester az önkormányzati és államigazgatási feladatait és hatásköreit az Önkormányzati Hivatal közreműködésével látja el.

A polgármester a képviselő-testület működésével összefüggésben

a) biztosítja a képviselő-testület demokratikus működését és a széles körű nyilvánosságot,

b) segíti a települési képviselők munkáját,

c) összehívja és vezeti a képviselő-testület üléseit,

d) képviseli az önkormányzatot és a képviselő-testületet,

e) aláírja az önkormányzati rendeleteket, a képviselő-testület üléséről készült jegyzőkönyvet, a képviselő-testület önkormányzati hatósági ügyben hozott határozatát és a képviselő-testület által elfogadott dokumentumokat,

f) előkészíti a képviselő-testület döntéseit, megszervezi és ellenőrzi a döntések végrehajtását,

g) beszámol a lejárt határidejű képviselő-testületi határozatok végrehajtásáról, az átruházott hatáskörben hozott döntésekről, szükség esetén tájékoztat a két ülés közötti fontosabb eseményekről, valamint

h) több alpolgármester megválasztása esetén megbízza általános helyettesét az alpolgármesterek közül, meghatározza az alpolgármesterek feladatait és számonkéri azok végrehajtását.

A polgármester az önkormányzat érdekének védelmében jogosult közigazgatási, peres és nemperes eljárás megindítására, melyről a következő képviselő-testületi ülésen beszámol.

A polgármester a bizottságok működésével összefüggésben

a) összehangolja és segíti a bizottságok munkáját, ennek körében a bizottságok elnökeit egyeztető megbeszélésre hívhatja össze,

b) indítványozhatja a bizottság összehívását, továbbá

c) felfüggesztheti a bizottság döntésének végrehajtását a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló törvényben meghatározottak szerint.

A polgármester feladata

a) Dombóvár város fejlődésének elősegítése, a városban elérhető közszolgáltatások fejlesztésével kapcsolatos helyi feladatok szervezése,

b) az önkormányzat gazdálkodásának felügyelete,

c) az önkormányzati költségvetési szervek működésének segítése,

d) az önkormányzat vagyonának megőrzése és gyarapítása,

e) a nyilvánosság megteremtése, lakossági fórumok szervezése és a lakosság folyamatos informálása a hírközlő szerveken keresztül,

f) rendszeres vezetői értekezlet tartásával a jegyző, az aljegyző, az alpolgármester és az Önkormányzati Hivatal belső szervezeti egységei vezetőinek tájékoztatása elképzeléseiről, továbbá a végrehajtandó feladatokról,

g) kapcsolattartás az egyházakkal, a város civil szervezeteivel és a lakossági önszerveződő közösségekkel, továbbá a dombóvári nemzetiségi önkormányzatokkal,

h) elősegíteni a lakosság önkormányzati feladatokban való közreműködését, valamint

i) ápolni az önkormányzat hazai és nemzetközi kapcsolatait.

Amennyiben a képviselő-testület – határozatképtelenség vagy döntéshozatal hiánya miatt – két egymást követő alkalommal ugyanazon ügyben nem hozott döntést, a polgármester – a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló törvény szerint a képviselő-testület hatásköréből át nem ruházható ügyek kivételével – valamennyi ügyben döntést hozhat.

A polgármester a képviselő-testület utólagos tájékoztatása mellett – a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló törvény szerint – a képviselő-testület hatásköréből át nem ruházható ügyek kivételével a két ülés közötti időszakban felmerülő, alábbi halaszthatatlan önkormányzati ügyekben dönthet:

a) európai uniós vagy hazai pénzügyi támogatás iránti pályázat, támogatási kérelem benyújtása azzal, hogy a támogatási szerződés megkötéséről a képviselő-testület dönthet, valamint

b) az élet- és vagyonbiztonságot veszélyeztető elemi csapás következményeinek elhárítása érdekében a polgármester az önkormányzat költségvetését érintően átmeneti intézkedést hozhat, egyes kiadási előirányzatok teljesítését felfüggesztheti és a költségvetési rendeletben nem szereplő kiadásokat teljesíthet.

A polgármesterre átruházott hatáskörök

  1. Dönt a szociális ellátásokról szóló önkormányzati rendeletben meghatározott ügyekben.
  2. Dönt az önkormányzat tulajdonában lévő lakások és helyiségek bérletére vonatkozó szabályokról szóló önkormányzati rendeletben meghatározott ügyekben.
  3. Dönt a közterületek használatáról szóló önkormányzati rendeletben meghatározott ügyekben.
  4. Dönt az állatok tartásáról és védelméről szóló önkormányzati rendeletben meghatározott ügyekben.
  5. Dönt az önkormányzat tulajdonában lévő lakások és helyiségek elidegenítéséről szóló önkormányzati rendeletben meghatározott ügyekben.
  6. Dönt az önkormányzat vagyonáról és a vagyongazdálkodás rendjéről szóló önkormányzati rendeletben meghatározott ügyekben.
  7. Dönt a város jelképeiről, a közterületek fellobogózásáról szóló önkormányzati rendeletben meghatározott ügyekben.
  8. Dönt a helyi közművelődési feladatokról szóló önkormányzati rendeletben meghatározott ügyekben.
  9. Dönt a környezet védelméről szóló önkormányzati rendeletben meghatározott ügyekben.
  10. Dönt a sportról szóló önkormányzati rendeletben meghatározott ügyekben.
  11. Dönt a közterületek, ingatlanok rendjéről és a település köztisztaságáról szóló önkormányzati rendeletben meghatározott ügyekben.
  12. Dönt az önkormányzat által nyújtott támogatásokról és az államháztartáson kívüli források átvételéről szóló önkormányzati rendeletben meghatározott ügyekben.
  13. Dönt a Dombóvár város nevének használatáról szóló önkormányzati rendeletben meghatározott ügyekben.
  14. Dönt a Gunarasfürdő településrész elnevezésének használatáról szóló önkormányzati rendeletben meghatározott ügyekben.
  15. Dönt a helyi építészeti-műszaki tervtanács létrehozásáról és működési rendjéről szóló önkormányzati rendeletben meghatározott ügyekben.
  16. Megköti, illetve szükség esetén módosítja a megállapodásokat az érintett önkormányzatokkal a közös fogorvosi alapellátási körzet székhelyéről és a körzetre kiterjedő feladatellátás teljesítésében való együttműködésről.
  17. Dönt az egészségügyi alapellátást végző szolgáltatókkal kötött feladatellátási szerződések szükség szerinti módosításáról.
  18. Adományozza Dombóvár Város Polgármesterének Elismerő Díját, dönt a helyi elismerésekről szóló önkormányzati rendeletben meghatározott ügyekben.
  19. Gyakorolja a költségvetési rendeletben a polgármesterre átruházott hatásköröket.
  20. Dönt a költségvetési rendeletben elkülönített polgármesteri keret felosztásáról.
  21. Ellátja a betöltetlen közalkalmazotti munkakörökkel kapcsolatos önkormányzati fenntartói feladatokat.
  22. Dönt a pénzügyi kötelezettséggel nem járó pályázat benyújtásáról, hozzájárul az önkormányzati fenntartású költségvetési szervek részéről pénzügyi kötelezettséggel nem járó pályázatok benyújtásához.
  23. Gyakorolja az önkormányzat legalább többségi tulajdonában lévő gazdasági társaság vezető tisztségviselőjével kapcsolatos egyéb munkáltatói jogokat, továbbá megbízási jogviszony esetén az arra vonatkozó szerződésben nevesített jogköröket.
  24. Megállapítja az egyes vagyonnyilatkozat-tételi kötelezettségekről szóló törvényben rögzített vagyonnyilatkozat-tételi kötelezettséggel járó tisztségeket és munkaköröket, jóváhagyja a vagyonnyilatkozat átadására, nyilvántartására, a vagyonnyilatkozatban foglalt személyes adatok védelmére vonatkozó szabályokat, valamint a vagyongyarapodási vizsgálat során való meghallgatás szabályait tartalmazó szabályzatot.
  25. Gyakorolja a munkáltatói jogokat az önkormányzattal munkaviszonyban, egészségügyi szolgálati jogviszonyban, valamint közfoglalkoztatási jogviszonyban állók felett.
  26. Jóváhagyja az autóbusszal végzett menetrend szerinti helyi személyszállítási közszolgáltatás kapcsán a menetrendmódosítást.
  27. Gyakorolja a közútkezelői jogköröket a helyi közutak tekintetében, a közúti közlekedésről szóló 1988. évi I. törvény 3. § (2) bekezdése, 7. § (3) bekezdése, 12. § (5) bekezdése, 14. § (1) bekezdés a) pontja, 15. § (1) bekezdése, 29. § (9) bekezdése, 29/B. § (2) bekezdés a) pontja, 33. § (2) bekezdése, 34. § (3), (4) és (6) bekezdése, 36. § (1), (3) és (4) bekezdése, 37. § (2) és (3) bekezdése, 39. § (1) bekezdése, 41. § (2) bekezdése, 42. § (3) bekezdése, 42/A. § (1) és (2) bekezdése, 43. § (1) bekezdése vonatkozásában, valamint dönt egyéb jogszabály szerinti közútkezelői hozzájárulások és a közparknak minősülő Szigeterdőbe való munkavégzési célú behajtási engedély kiadása tárgyában.
  28. Dönt az új önkormányzati közvilágítási berendezések létesítéséről, valamint az üzemelő berendezések működésének szüneteltetéséről, megszüntetéséről.
  29. Gyakorolja a településkép védelméről szóló önkormányzati rendeletben foglalt településkép-érvényesítési eszközökkel összefüggő önkormányzati hatósági és a rendelet szerinti egyéb átruházott hatásköröket.
  30. A településtervek, a településképi arculati kézikönyv és a településképi rendelet készítésének vagy módosításának egyeztetési eljárását illetően a véleményezési szakaszban dönt a beérkezett vélemények elfogadásáról vagy el nem fogadásáról, valamint gyakorolja a partnerségi egyeztetés helyi szabályairól szóló önkormányzati rendeletben meghatározott átruházott hatásköröket.
  31. Dönt a gyermekvédelem helyi szabályozásáról szóló önkormányzati rendeletben meghatározott ügyekben, az önkormányzati fenntartású bölcsőde tekintetében a fenntartó nevében döntést hoz a bölcsődei ellátás térítési díjával kapcsolatban.
  32. Az önkormányzati fenntartású bölcsőde tekintetében a fenntartó nevében meghatározza az érdek-képviseleti fórum megalakításának és működésének szabályait.
  33. Az önkormányzati fenntartású bölcsőde tekintetében a fenntartó nevében döntést hoz a bölcsődei ellátást érintő egyedi ügyekben és panaszokkal kapcsolatban.
  34. Dönt az egyházi fenntartóval vagy nem állami fenntartóval kötött ellátási szerződés szerinti személyes gondoskodást nyújtó szociális ellátás igénybevételére irányuló kérelemről, ha azzal kapcsolatban az önkormányzathoz fordultak.
  35. Jóváhagyja az általános nyitvatartási rendtől való eltérést és az ideiglenes zárva tartást az önkormányzati fenntartású integrált kulturális intézmény kulturális szakmai feladatot ellátó szervezeti egységei tekintetében.
  36. Dönt a vezetői megbízással rendelkező pedagógusok esetében a heti neveléssel lekötött munkaidőtől való eltérésről a pedagógusok új életpályájáról szóló törvény szerint, valamint a pedagógusi teljesítményértékeléshez kapcsolódóan az intézmény sajátos helyzetét tükröző értékelési szempontról az önkormányzati fenntartású köznevelési intézmény tekintetében.
  37. Dönt az önkormányzati üzemeltetésű sportlétesítmények, közösségi épületek működési és használati rendjéről a használati, illetve igénybevételi díjak kivételével.

38. Dönt az önkormányzat által működtetett belső visszaélés-bejelentési rendszert érintő ügyekben, illetve a rendszer működtetésében együttműködő szervezetek kapcsán.

Az alpolgármester feladatköre

A polgármesteri tisztség betöltetlensége, valamint a polgármester tartós akadályoztatása esetén a képviselő-testület tagjai közül választott alpolgármestert a polgármester jogosultságai illetik meg.

A civil tanácsnok feladatköre

A Humán Bizottság feladatköre

A Pénzügyi és Gazdasági Bizottság feladatköre

A Dombóvári Civil Szövetség feladatköre

A Dombóvári Sportszövetség feladatköre

A Dombóvári Közös Önkormányzati Hivatal szervezeti felépítése, a szervezeti egységek, a jegyző és az aljegyző feladatköre